Po niezwykle ciepłym przyjęciu tekstu o zarządzaniu projektami, spotkałem się z pytaniami o możliwość pogłębienia tematyki procesu produkcji gier. Często spotykam się z pytaniami o tak zwaną pre produkcję, która często z punktu widzenia interesariuszy (inwestorów lub wydawców) nie wnosi nic do przyrostu tworzonej gry (w końcu nie piszemy kodu i nie rozwijamy mechanik w projekcie, które można policzyć). W dzisiejszym felietonie postaram się opowiedzieć o roli pre produkcji w projektach game dev oraz tego jak podejść do „zmierzenia” tego procesu z punktu widzenia Producenta. Zapraszam do lektury!
Wielu osobom pre-produkcja kojarzy się z poszukiwaniem pomysłu na grę. W moim przekonaniu pre produkcja jest procesem poszukiwania pomysłu na realizację koncepcji gry. Oznacza to, że pre produkujemy tytuł co do którego mamy już jakieś wyobrażenie. W Brave Lamb Studio, dość nietypowo stosujemy dwie „głębokości” dokumentacji nowego projektu:
W naszej praktyce podstawą do uruchomienia procesu pre produkcji jest właśnie Game Design Overview. Dzięki temu mamy pewność, że posiadamy zdefiniowany projekt gry, ale jednocześnie umiemy określić na jakie pytania powinien odpowiedzieć nam proces pre-produkcyjny.
Pre produkcja moim zdaniem to proces eksploracji. Zespół developerski musi odnaleźć drogę do realizacji gry, a przewodnikiem dla producenta są jasne odpowiedzi na 3 pytania:
Moim zdaniem, jeżeli wspólnie z zespołem developerskim Producent jest w stanie jasno odpowiedzieć na te pytania oznacza to, że okres pre produkcji zakończył się i możemy przystąpić do zasadniczego procesu produkcyjnego, który w pierwszym etapie powinien zakończyć się tzw. Vertical Slice, który sprawdzi odpowiedzi na powyższe pytania formułowane dotychczasowo w formie hipotetycznej.
Można zaryzykować stwierdzenie, że proces taki jak pre-produkcja jest dla wielu początkujących producentów gier jednym z trudniejszych okresów projektu. Co jest przyczyną takiego stanu rzeczy?
Wobec powyższych ryzyk dla producenta, czy istnieje sposób pozwalający na zarządzenie procesem pre produkcji? Z mojego doświadczenia jest ich kilka, do których z pewnością należy:
Jak widać powyżej, za pomocą kilku prostych narzędzi i technik jesteśmy w stanie ułożyć harmonogram procesu pre-produkcyjnego i go stosunkowo starannie zaplanować. Wprowadzenie wyceny takich zadań, szczególnie w młodych zespołach dodatkowo pozwoli nam uchwycić współczynnik błędu i poznać lepiej zespół w zakresie wycen. Możemy zatem stwierdzić, że co do zasady zespół wycenia swoją pracę ambitnie lub zachowawczo, co pozwoli nam na staranniejsze planowanie procesu zasadniczej produkcji.
To częste pytanie, z którym spotykam się w środowisku inwestorów. Dla większości osób nie będących operacyjnie zaangażowanych w proces tworzenia gier, pre-produkcja oznacza „pomysł na grę”. Nie jest to stwierdzenie, które odpowiada rzeczywistości. Pre-produkcja jest przestrzenią, która w swoim założeniu ma służyć przekuciu tak zwanego pomysłu na grę w plan realizacji oparty o konkretnie zaprojektowane elementy składające się na całość finalnego produktu. Jak możemy zmierzyć opłacalność pre produkcji i jakie wskaźniki poprawimy decydując się na jej realizację?
Podsumowując, pre-produkcja jako okres przygotowawczy do zasadniczego projektu jest niezwykle ważny, zarówno z punktu widzenia inwestora, producenta jak i zespołu developerskiego. Pozwala ująć w ramy produkcyjne pomysł na grę, zaplanować jej realizację, a także na odpowiednio wczesnym etapie wskazać ryzyka lub braki kompetencyjne do wykonania określonych elementów.
Jednocześnie z punktu widzenia zespołu najważniejszym jest, by okres pre produkcji miał jasno określony cel i produkt, który ją wieńczy. Może być to kompletna dokumentacja, niezbędna do rozpoczęcia i wyceny produkcji, a także uproszczone prototypy głównych mechanik. Zakres pre produkcji musi zostać określony na samym początku tak samo jak finalne jej efekty. Warto o tym pamiętać w szczególności w kontekście małych, początkujących zespołów, które często przejawiają skłonność do chęci szybkiego przejścia do zasadniczej produkcji z pominięciem głębszej pre produkcji.
Brave Lamb Studio 2020
Produkty
Kontakt
Brave Lamb Studio S.A.
ul. Krucza 16/22,
00-526 Warszawa
Kontakt w sprawie rozwoju biznesu:
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |